Fysiotherapie en anatomie

Als stagebegeleider in de fysiotherapiepraktijk valt het me de laatste jaren op dat de anatomiekennis bij de huidige generatie 4e jaars studenten fysiotherapie erg slecht is. Dit wordt zelfs door de meeste stagiaires beaamd!

Binnen de opleidingen fysiotherapie heeft een duidelijke verandering plaatsgevonden in de inhoud van de curricula: van fundamentele kennis naar meer evidence based practice. Of zoals er ooit op een NVMT-congres werd opgemerkt: “We zijn te lang bezig geweest met het vergroten van onze Body of Knowledge.” Het zou beter zijn om alle aandacht te vestigen op onze Body of Evidence.

Dit is precies de ontwikkeling die ik waarneem op de opleidingen fysiotherapie, waardoor o.a. (of m.n.) anatomiekennis het ondergeschoven kindje is.

Wat vindt u van het huidige niveau van anatomiekennis van de jonge generatie fysiotherapeuten? Waar, vindt u, moet het accent op liggen tijdens de opleiding fysiotherapie: body of knowlegde of body of evidence? Wat mij betreft gaan we terug naar het oude systeem van veel contacturen en meer frontaal onderwijs.

10 thoughts on “Fysiotherapie en anatomie

  1. anatomie is een ondergeschoven kindje geworden in het fysiotherapeutisch onderwijs. Ik zie dat bij mijn jonge medewerkers maar zeker tijdens de cursus echografie. Als we bij ons inleidende praatje vragen hoe de anatomie kennis is van de cursisten wordter gezeg:goed. Maar als we eenmaal aan de slag gaan dan gaan zeker de jongere cursisten voor gaas. Back tot basics zou ik zeggen. Als je vindt dat de fysiotherapeut de specialist is van het bewegen dan kun je niet datvolhouden als de kennis van de anatomie van het bewegingsapparaat niet op orde is. Ruud Lindenburg

  2. Dit kan ik bevestigen. ik ben een 3e jaars student fysiotherapie en ben momenteel op zoek naar informatie over de “slechte anatomie kennis van fysiotherapie studenten” om vervolgens een kaartenmethode te ontwikkelen die eerst bij Hanzehogeschool Groningen en vervolgens hopelijk bij meerdere opleidingen geïmplementeerd kan worden.

  3. @Ruud: Ben het met je eens, vooral wanneer het beroepsprofiel aangeeft dat we “specialist” zijn in beweging.

    @Jelmer: Het is een goed teken dat studenten dit probleem zelf signaleren én naar oplossingen zoeken. Goed werk! Ben ook erg benieuwd naar je resultaten.

  4. Ik ben 2e jaars student en ben eens met de constatering dat anatomiekennis niveau te laag is. Door de invoering van competentie-georienteerd onderwijs (lees:goedkoper onderwijs) is voor het leren van anatomie geen ruimte meer. Deze verantwoordelijkheid is bij de student gelegd. Op zich goed maar de praktijk is weerbarstig. Er wordt ook niet specifiek op getoetst waardoor het kennisniveau daalt. Een oplossing zou zijn om meer pure anatomiekennis te testen binnen de opleidingen. Het gaat om keuzes maken.

  5. Ik zelf heb ook nog vaak moeite met de anatomie.
    Maar dan meer in de theoretische zin. Praktisch zijn de verschillende structuren vaak goed te vinden. Maar wat de benaming is en of het “normaal” is is vaak lastiger. Maar mijn ervaring is dat echografie en de snijzaal daar een goede aanvulling op is. Maar dit zijn nog geen verplichte onderdelen op de opleiding

  6. Ik ben zelf eind mei dit jaar afgestudeerd en vind dat er veel te weinig aandacht is besteed aan de anatomie. Bij ons is dit eenmalig getest in een tussentoets die niet eens meetelde in het eerste studiejaar. Ik ben ook voor meer contacturen en denk dat een combinatie tussen body of knowledge en body of evidence goed zou zijn.

  7. De laatste 3 reacties maken duidelijk dat het hier niet alleen een constatering betreft van collega’s in het werkveld, maar ook van aankomende collega-fysiotherapeuten.
    @Elana: het feit dat er amper sprake is van toetsing op anatomie tijdens de opleiding is m.i. een zeer belangrijke factor. Dit wordt door mijn eigen stagiaires beaamd.

  8. Ik ben nu zelf 1,5 jaar afgestudeerd fysiotherapeut. Ik heb ook ondervonden dat de opleiding erg slecht is opgebouwd wat betreft kennis over anatomie, fysiologie, biomechanica, pathologie en ga zo maar verder. Wel denk ik dat de opleiding goed probeert in te springen op de recente ontwikkelingen als marktwerking e.d.

    Ik ben nu zelf verder gaan studeren in de voltijdse opleiding osteopathie in gent. Sommigen zullen dit controversieel vinden, ik ben erg te spreken over deze opleiding. Ik zie nu wat ik eigenlijk gemist heb, omdat ik nu volle dagen op school zit en echt onderwezen wordt op vakken als anatomie, biomechanica enz. Ik merk nu al dat ik een betere fysiotherapeut ben dan 1 jaar geleden
    Wel een kleine kanttekening moet ik bij deze studie maken. Ik denk dat de studenten zonder vooropleiding geen optimale hulpverleners zullen worden, doordat ze soms te ver willen kijken. Dit is echter een ander onderwerp.

    Als student op de fysiotherapie hebben we vaker aangegeven dat we meer vakinhoudelijke lessen nodig hadden. Hier werd eigenlijk niks gedaan. Dat was de reden dat ik zelf cursussen in snijzalen ben gaan volgen. Neem de huidige studenten dus niks kwalijk, het ligt puur aan de opleidingen mijns inziens,

    Hoe denken jullie hierover?

  9. Beste Ronald,

    Krijg je tijdens de opleiding osteopathie vooral frontaal onderwijs (hoorcolleges en begeleide praktijklessen)?

    Op de meeste opleidingen fysiotherapie wordt gebruik gemaakt van competentiegericht onderwijs, waarbij het aantal contacturen met een docent drastisch zijn afgenomen t.o.v. het vroegere frontale onderwijs. Er wordt van de hedendaagse student verwacht, dat hij/zij zelf op zoek gaat naar informatie en zelf zijn/haar doelen stelt én behaalt.
    Op zich prima, maar:
    1. Dan moet er wel regelmatig getoetst worden op kennis en kunde, en
    2. De student moet in staat zijn op een dergelijke wijze de juiste kennis tot zich te nemen en te kunnen onderscheiden van niet relevante informatie.

    Dat neemt niet weg dat er wel van de student verwacht wordt, dat hij/zij er alles aan doet om de gestelde doelen te halen: dus studeren, óók op anatomie en pathologie e.d.
    Ik denk dus dat zowel de opleiding als de student kritisch naar het door velen geconstateerde probleem zullen moeten kijken en zo nodig eerst de hand in eigen boezem moeten steken.

    Niettemin goed om te lezen dat je erg enthousiast bent over het niveau van de opleiding die je nu volgt! Succes!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s